Thursday, December 11, 2008

~BanJiR Di HaRi RaYa~


08/12/2008
Waauuuuu...bgun jer pg around kul 7 da dgr bunyi kecoh2 dlm rumah..
aku pun ape lg nk gak tau pe yg kecoh sgt tu..
Lorhh..ruginye umah aku banjir..
Ya Allah..Terkejut gler..
tapi belum masuk rumah lagi..
baru smpai berandar blakang and depan umah...

-Nie La keadaan belakang umah aku apabila aku tgk after bangun dr tido-

-Kakak ku yg suke men air-

-Keadaan Depan umah aku setelah aku pantau..hehehehhehe-


Agak lega ar gak coz klu masuk umah abis sume brg2 xdpt xi selamatkan..
Hujan kat luar still xberhenti lg..
tapi bagi yang lelaki still boleh g sembahyang raye coz ari x ar terlalu tinggi sgt..
so yg pempuan just duk umah jage umah drpada di masuki air..
tapi makaku still sempat masak lauk favourite kteorg sekeluarga iaitu "bumbu ayam"....

-Abang aku baru balik dari masjid-

After sembahyang raye owg rmai berkumpul tuk bincang mcm mane nk jalankn ibadah korban ari tu..
mcm2 cadangan dpt didgr..
kebanyakkannye suh wat ari nie gak coz takut sok ari air semakin tinggi coz hujan x berhenti2 lagi malahan semakin lebat..
sok lembu2 terpakse di alihkan ke rumah seorg iman yg x banjir..
so masing2 bergotang royang mengalihkan 3 ekor lembu..
lagi 3 ekor di cadangkn wat pada keesokan hari kerana tempat terhad..

-Mak oi da xnmpk jalan n longkang..bahaye sungguh-

-Ank2 buah aku yg suke norh men air-

-Nie la gelagat owg yg menghadapi musibah banjir yang sungguh x dijangkakan-

Ermmm...around 1p.m..
rmai ar adun2 yg dtg melihat kawasan..
terdapat juga wartawan dr sinar harian..
prihatin terhadap penduduk setempat yg beraya dlm banjir..
hujan still xberhenti lg..
semua penduduk risau and ade sesetengah rumah telah di masuki air termasuk ar rumah makcik aku selang 5 rumah aku..
alhamdulillah rumah aku tak dimasuki air coz lantai tinggi..
but kteorg still amek langkah berjage2 dgn meletak benting di depan pintu..
korang taw x kteorg gne pe sebagai benteng??
kteorang masukkan pasir dalam plastik then susun padat2..

-Nie lg sorang anak buah aku yg suke norh men air..smpaikn mkn pun xingat-


-Wartawan dari sinar harian-

-Bapa ku di interview oleh wartawan dari sinar harian-

Baru ar aku dapat rase macam mane susahnye owg len yg mengalami rumah banjir seperti kteorg..
pergerakan ke satu tempat agak terbantut coz kena berjalan di dalam air..
bayangkan ar nk jln dlm air..
rase berat sgt..
dpt gak aku rase rumah aku mcm di bina atas air..
hehehehehehehhe...


-Aku and kakak yang sempat pose dlm banjir-


-Air yg semakin naek yg menyukarkn penduduk bergerak-

BTW aku syukur sgt sume nie da kembali normal..
alhamdulillah rumah aku hanye masuk air di beranda jer..
so xbyk keje yg kteorg kena wat..
and ibadah korban dpt dijalankan macam biasa walaupun dlm air..

-Air yg mule surut..nie ngah tgk owg melapah lembu..sembelih dlm air taw..first time tgk-





~THE END~

No comments: